Information till nya tävlingsåkare
Grattis till ditt/dina klarade tester och välkommen som tävlingsåkare i Luleå KK. Det finns några viktiga saker du bör veta om. Som ny tävlingsåkare kommer du att tävla på stjärntävlingar. Stjärntävlingar är en lättsammare tävlingsform, där får man skriftliga kommentarer från domarna. Inga poäng ges och ingen placering görs i klasserna Miniorer– alla är vinnare! Från ungdom 13 får man poäng och placering men bara de första får placering, resten på delad plats, ingen blir sist. Åkare får ett utvärderingsblad med stjärnor och kommentarer Läs mer här - Regler och anvisningar for stjärntävlingar
Våra tränare väljer ut vilka tävlingar åkare i de olika tävlingsnivåerna skall kunna anmäla sig till och det är bara de utvalda tävlingarna som man får anmäla sig till. För att kunna bli anmäld till tävling behöver åkaren ha en giltig tävlingslicens. De utvalda tävlingar hitta du på Arrangemang & Tävling och rutin på anmälan hitta ni på Anmälning till tävling
En tränare medföljer oftas på rekommenderade tävlingar (Se sidan tränare vid träning för mer info) . Resor till och från tävlingar samt eventuellt logi bekostas av åkarna själva. Riksidrottsförbundet har ett idrottsavtal med b l a Scandic, maila till kansli@lulakk.se så får ni kod för bokning med idrottsavtal när ni bokar boende på Scandic vid tävling. Man kan också ansökan om Sportkortet på Scandic vilken är personligt och gäller grupp från 8 personer https://www.scandichotels.se/alltid-pa-scandic/sport/sportkortets-formanliga-priser
Program och musik
Åkaren ger förslag på musik till tränaren. Godkänner tränaren musiken, klipper antingen ni själva musiken eller så kan tränare klippa musiken för en mindre summa. Musiken skickas till tavlingsanmalan@luleakk.se i samband med anmälan. Gör också en kopia och spara den till en USB som ska tas med till tävlingen ifall att det är något fel.
Tränaren sätter ihop ett tävlingsprogram som åkaren behåller i cirka 2 säsonger, där ändringar i programmet förekommer allt eftersom åkaren lär sig mer. Ditt första program ingår i träningsavgiften. Från och med ditt andra tävlingsprogram bekostas detta av åkaren själv. Tränaren avgör när det är dags att byta program.
Tävlingsdräkt
Vid tävling används en typ av klänning/tävlingsdräkt. Det är ni själva som bestämmer hur denna ska se ut, men i samråd med tränare då det är lite saker att tänka på. Klänningens längd bör vara till max ca 1 dm ovanför barnets knä. Den får inte vara för urringad och axelbanden bör sitta åt så klänningen inte halkar ner. Det är lite saker att tänka på men tveka aldrig att fråga antingen tränaren eller någon annan förälder.
Information och kontakter
Vår viktigaste informationskanal är vår hemsida: http://www.luleakk.se . Där finns det mesta av den informationen som behövs, t ex. träningsschema med aktuella ändringar. Ibland skickar vi ut mejl om vi vill vara mer säkra på att nå alla. Vi förväntar oss dock att föräldrar håller koll på nyhetsflödet på hemsidan samt träningsschemat.
Vid tävling
Du ska befinna dig i ishallen där tävlingen är senast en timme innan tävlingsstart. Då hinner åkaren värma upp samt byta om i lugn och ro. Leta upp din tränare när du kommer så hon/han vet att du kommit.
Det är viktigt att själv hålla koll på arrangerande klubbs hemsida då ändringar kan ske med kort varsel och tidsschema är preliminära.
Viktiga saker att ta med vid tävling:
- Skridskor
- Extra skridskoskosnören
- Musiken på ett USB-minne (testa musiken hemma så du vet att de funkar)
- Tävlingsdräkt
- Tävlingsstrumpbyxor (gärna 2 par)
- Uppvärmningskläder (träningsbyxa + tröja) – uppvärmning sker inte i tävlingsdräkt utan i separata kläder då dräkten kan gå söner eller bli smutsig.
- Klubbjacka
- Plåster
- Håruppsättnings kit (t.ex. Snoddar, borste, hårspray, hårklämmor)
- Gymnastikskor
- Skridskostrumpor
- Vattenflaska
Frågor?
Fler frågor och funderingar kommer säkert att dyka upp förr eller senarer. Tveka aldrig att fråga tränare, andra föräldrar eller styrelsen.
Välkommen som tävlingsåkare till Luleå Konståkningsklubb! Hoppas ni ska trivas lika bra med klubbens verksamhet som vi gör!